Het begon allemaal in 1911. Willem Burger gaf een grote strook grond, van de Oudedijk tot aan de Kralingse Plaslaan, aan de gemeente. Daar hoorde wel een belangrijke voorwaarde bij: de grond mocht alleen gebruikt worden voor activiteiten met kinderen. Ook mocht er geen entree worden gevraagd. Een klein deel van deze grond werd later onze speeltuin.
In de speeltuin stond vroeger zelfs een echte brandweerauto waar kinderen mee konden spelen.